Προσωπικά δεδομένα, το νέο εμπορικό προϊόν

Προσωπικά δεδομένα, το νέο εμπορικό προϊόν

Έκπληκτοι παρακολουθούμε, όσοι παρακολουθούμε, το σκληρό, απαθές, κυνικό σχεδόν ρεπορτάζ για την κατάθεση του Mr Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ στην Επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου στο Κογκρέσο, σχετικά με το Cambridge AnalyticaGate, το σκάνδαλο δηλαδή της διαρροής των προσωπικών δεδομένων περισσοτέρων από 80 εκατ. Αμερικανών που έβαλε φωτιά στην αξιοπιστία του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου στον κόσμο.

Διέρρευσαν όντως τα δεδομένα με τη συναίνεση της Facebook ή υπεκλάπησαν; Η μήπως ακόμη χειρότερο πωλήθηκαν; Ερωτηματικά που παίρνουν μιαν ηχηρή απάντηση από τον ίδιο τον ιδρυτή, διευθυντή και διαχειριστή της πλατφόρμας την οποία ο ίδιος για προφανείς λόγους θεωρεί "τεχνολογική εταιρεία" λύνοντας τον γρίφο και ταυτόχρονα χαράσσοντας την υπερασπιστική του γραμμή μέσα στην αίθουσα του Καπιτωλίου. Τη λαβή του την έδωσε ο βουλευτή Γουόλτεν, που επικαλούμενος το γεγονός ότι το Facebook προβάλλει τηλεοπτικό περιεχόμενο, ρώτησε τον Ζούκερμπεργκ: «Είναι το Facebook ειδησεογραφική εταιρεία;». «Θεωρούμε ότι είναι τεχνολογική εταιρεία» ήταν η απάντηση του Ζούκερμπεργκ για να προσθέσει ότι η «Cambridge Analytica υπέκλεψε και τα δικά του προσωπικά δεδομένα».

Πάντως, όταν ερωτήθηκε για το εάν σκοπεύει να αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο για να προστατεύει την ιδιωτικότητα, ο Ζούκερμπεργκ ανέφερε ότι δεν είναι σίγουρος τι σημαίνει αυτό.

Όμως παρόλα αυτά ο Mr Facebook δεν παρέλειψε να ζητήσει πολλές φορές «συγγνώμη» για τα κενά ασφαλείας που εντοπίζονται στην πλατφόρμα, παραδεχόμενος δεν έκαναν αρκετά για να αποτρέψουν τη λανθασμένη χρήση των εργαλείων. Αρκεί όμως μια συγνώμη για να τελειώσει αυτή η ιστορία με τα προσωπικά δεδομένα; Όντως ενδιαφέρεται το κοινό για το θέμα ή όλα γίνονται για την εσωτερική πολιτική κατανάλωση μεταξύ Ρεπουμπλικάνων και Δημοκρατικών; Ενδιαφέρεται η κοινή γνώμη στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ελλάδα για το θέμα ή οι λέξεις ePrivacy και GDPR φαντάζουν ….κινέζικα στα αυτιά τους;

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο μέσος χρήστης του διαδικτύου ταυτίζεται σε επίπεδο συμπεριφοράς και κουλτούρας με τον μέσο τηλεθεατή. Αυτόν που περνά σχεδόν 3 ώρες της ζωής του μπροστά από την οθόνη της τηλεόρασης, όπως καταγράφεται στις 95 χώρες που εξετάζει το ινστιτούτο Eurodata TV. Η τηλεθέαση παραμένει σταθερή τα τελευταία χρόνια, όμως η Eurodata παρατηρεί σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή: Η Β.Αμερική παραμένει πρώτη με 4 ώρες και 3' τηλεθέασης ημερησίως κατά μέσο όρο, ενώ ακολουθεί η Ευρώπη με 3 ώρες και 49'.

Οι συνήθειες είναι διαφορετικές στην Ασία με 2 ώρες και 25' τηλεθέασης ημερησίως κατά μέσο όρο, ενώ στην Κίνα πέφτει στις 2 ώρες και 12', όπως αναφέρει η έκθεση «One TV Year in the World».

«Τα τελευταία 25 χρόνια ο χρόνος τηλεθέασης παγκοσμίως έχει παραμείνει στα ίδια επίπεδα, παρά την αυξανόμενη προσφορά περιεχομένου βίντεο στο Διαδίκτυο», επισημαίνει ο Φρεντερίκ Βολπρέ, αντιπρόεδρος της Eurodata TV Worldwide.

Μια σημαντική αλλαγή είναι η δυνατότητα replay των τηλεοπτικών προγραμμάτων, αλλά και παρακολούθησής τους σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή κινητά τηλέφωνα, υπηρεσίες που φέρνουν «κατά μέσο όρο 8% επιπλέον τηλεθέαση» στις 35 χώρες όπου μετρήθηκαν.

Πως λοιπόν μπορούμε να περάσουμε από τον παθητικό τηλεθεατή στον ενεργητικό χρήστη του διαδικτύου; Πως είναι δυνατόν ο Αμερικανός και Ευρωπαίος ή και ο Έλληνας τηλεθεατής να έχει συνηθίσει στην υπερέκθεση της ζωής των άλλων στη μικρή οθόνη και να μην αποδέχεται και τη δική του παθητική μικρή ή μεγάλη προσφορά στο χωνευτήριο ή θυσιαστήριο του μιντιακού μικροσυστήματος που δημιουργούν τα social media; Όλοι θέλουν τα 5 λεπτά της διασημότητάς τους…

Διεθνώς, οι λεγόμενοι influencers -«επώνυμοι», δηλαδή, που επηρεάζουν το κοινό μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης- έχουν τη μερίδα του λέοντος στη διαφημιστική πίτα. Κυρίως στις ΗΠΑ, το παιχνίδι της διαφήμισης παίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε Instagram, Facebook, YouTube και Twitter, με τις αμοιβές να ξεκινούν από 2.000 δολάρια και να φτάνουν μέχρι και 20.000 για ένα και μόνο post. Η έκθεση και υπερέκθεση έχει γίνει επάγγελμα. Γιατί να διαμαρτύρεται κανείς λοιπόν για τα προσωπικά του δεδομένα;

No Comments

Post a Reply