Οι Έλληνες ενημερώνονται on line

Οι Έλληνες ενημερώνονται on line

Στο WEB και τα social media στρέφονται για ενημέρωση οι Έλληνες

Σήμα κινδύνου εκπέμπουν τα ΜΜΕ στη χώρα μας τα οποία χάνουν σταδιακά την αξιοπιστία και το audience που παραδοσιακά απευθύνονται, με τα social media να νικούν κατά κράτος στο τεραίν της ενημέρωσης. Δύσκολο να εξηγήσει κανείς για ποιους ακριβώς λόγους η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες, τις ελάχιστες χώρες στην υφήλιο όπου οι πολίτες δηλώνουν ότι προτιμούν να ενημερώνονται για τις ειδήσεις από τα social media (71%) και κυρίως από το Facebook (60%) παρά από τα ΜΜΕ με 'χτισμένο" τον ρόλο της ενημέρωσης.

Το εύρημα αποκαλύπτει νέα έκθεση του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας, του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με τίτλο «Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων» (Digital News Report), σύμφωνα με την οποία τα ψηφιακά Μέσα χρησιμοποιούνται το 2018 στη χώρα μας ως πηγή ειδήσεων από μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών (94%) από ό,τι η τηλεόραση (67%) και ο Τύπος (26%).   Η έκθεση βασίζεται σε μια online δειγματοληπτική έρευνα της εταιρείας YouGov σε περίπου 74.000 άτομα σε 37 διαφορετικές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Πάντως είναι αξιοσημείωτο ότι η χρήση του Facebook για τις ειδήσεις εμφανίζει μικρή κάμψη 2% φέτος (σε 60% των ερωτηθέντων από 62% το 2016).   Ακολουθούν σε δημοφιλία για ειδησεογραφική ενημέρωση το YouTube με 36% (αύξηση 4% έναντι του 2016), το Facebook Messenger 22% (αύξηση 5%), το Viber 14% (αύξηση 4%), το Twitter 13% (αμετάβλητο) και το Instagram 10% (αύξηση 4%).

Τι ακριβώς συμβαίνει; Οι χρήστες σταδιακά απομακρύνονται από το Facebook και στρέφονται για ενημέρωση σε εναλλακτικές εφαρμογές (Messenger, Viber, Instagram, Snapchat κ.α.).   Όσον αφορά στις συσκευές που επιλέγουν οι χρήστες για να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις, το 2018 το 70% χρησιμοποιεί σταθερό ή φορητό υπολογιστή (από 72% το 2016), το 60% «έξυπνες» κινητές συσκευές (από 47%) και το 29% υπολογιστή- tablet (από 28%).   Το 49% των χρηστών, μοιράζεται τις ειδήσεις που θεωρεί ενδιαφέρουσες, με άλλους μέσω των social media ή των e-mails, ενώ σχεδόν το 33% προχωρά σε σχολιασμό των ειδήσεων μέσω αναρτήσεων κ.ά.

Όσον αφορά στα παραδοσιακά ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες), η πιο συχνή επιλογή για ειδησεογραφική ενημέρωση σε εβδομαδιαία βάση είναι ο ΣΚΑΙ (τηλεόραση και ραδιόφωνο) σε ποσοστό 57%.   Ακολουθούν τα κανάλια ΑΝΤ1 (45%), ALPHA (44%), STAR (31%) και ΕΡΤ (31%). Παράλληλα, 1 στους 10 Έλληνες αναφέρει ότι ενημερώνεται για τις ειδήσεις από ξένα media (προηγούνται το BBC με 11% και το CNN με 9%).   Από τα online μέσα, ως πηγή ειδήσεων, προηγείται το Newsbomb.gr με 34%. Ακολουθούν τα In.gr (26%), το News247.gr (26%), το Skai online (24%), το Newsit.gr (24%), το Tromaktiko (21%), το Zougla.gr (20%), το mixanitouxronou.gr (20%), το Yahoo!News (19%), το Newsbeast.gr (18%), το iefimerida.gr (17%), το Kathimerini online (16%), το Proto Thema online (16%), το Lifo.gr (16%) και το Enikos.gr (16%).  Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως στην Ελλάδα, η εμπιστοσύνη των πολιτών στις ειδήσεις είναι μία από τις χαμηλότερες διεθνώς (μόνο 26%).   Ως το μέσο με το μεγαλύτερο ποσοστό αξιοπιστίας αξιολογείται η «Καθημερινή» (5,99 σε μια κλίμακα από μηδέν έως 10), ενώ ακολουθούν η Real (5,87), o Alpha (5,86), το In.gr (5,85), o ANT1 (5,76), το «Βήμα» (5,73) και η «Εφημερίδα των Συντακτών» (5,7).

Δύο άλλα χαρακτηριστικά της Ελλάδας είναι ότι είναι μία από τις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά χρηστών πρόθυμων να πληρώσουν συνδρομή για online μέσο ενημέρωσης (μόνο το 6%), αλλά και η πρώτη στον κόσμο χώρα σε ποσοστό χρηστών (42%) που χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα λογισμικού (adblockers) για να αποφύγουν τις διαφημίσεις στις συσκευές τους. Μάλιστα στην ηλικία κάτω των 35 ετών το ποσοστό αυτό είναι ακόμη μεγαλύτερο (57%).

No Comments

Post a Reply